top of page

Allah (c.c) İçin Kılınan Namaz Çeşitleri

Duygusal Sebeplerle Kılınan Namaz

Ya meşhur birinin ölümü, ya yakınlarımızdan birinin ölümü, ya fay hattı, ya da buna benzer bir manevi havanın estiği günlerde niyetlenilen bir namaz kılma şeklidir...[1]

Sosyal bir varlık olan insanoğlu dönem dönem duygulanır, çevresinde olup bitenlerden etkilenir, kalbi bir anlık yumuşar, bir anlık gerçeği görür ve o ruh hali içinde kalkıp namaz kılar… O kıldığı namaz kılınan en güzel namazlardan biridir…[2]

Mesela ölüm konusu yoğunlukta yaşandığı ortamdan sonra nefis muhasebesi geceli gündüzlü yapılır... Ertelenen ibadetler, devam ede gelen günahlar, yenilen haklar film şeridi gibi gözler önüne gelir ve saman alevi yumağı olur... O an birçok insan namaz kılmaya, içkiyi bırakmaya, helalleşmeye niyetlenir... Narkozlanmış beden gibi zararsızdır... Narkoz, etkisini kaybettiği oranda haramlar daha tatlı, ibadetler de acı gözükür...[3]

Sigarayı bırakan bir arkadaşım anlatmıştı; ‘ne zaman nefes nefese kalsam suçu cebimdeki sigaraya atar bırakmaya niyetlenirdim. Çok defa cebimdeki paketi kırmışlığım oldu. Ama çok kısa bir zaman sonra kırdığım paketten sağlam kalan var mı diye bakardım. Anlık kararların faydadan çok zarar verdiğine şahit oldum... Ani kararlardan çabuk dönüldüğünü yaşamayanımız yoktur sanırım. Bu gibi durumlarda insan kendi öz güvenini kaybetmiş oluyor ve “ Demek ki iradem zayıfmış’ deniyor... [4]

O namazda zorlama yoktur… Bıkkınlık yoktur… Riya yoktur… Huşu vardır, mana vardır… Gelin görün ki alt yapı oluşturulmadan kılınan namazlar uzun soluklu olmuyor… Anlık bir duygu yoğunluğu dönemine girildiğinde dış destek sağlanılmadı-ğından dolayı o arzu, o şevk, o etkileşim kayboluyor…[5]

O namazın sürekli olabilmesi için; [6]

  1. Niçin namaz kılmalıyım? Sorusuna cevap bulmanız lazım…

  2. Namaz kılan arkadaşlarınızdan bu konuda destek alma-nız lazım…

  3. Çevre değişikliği çok önemli… Bir dönem de olsa namaz kılmayan arkadaşlarınızdan uzaklaşın…

  4. Ölümün vaktinin olmadığını düşünün… Her an sıranın size geleceğini düşünün…

  5. Kıldığınız namazın hiç de zor olmadığını düşünün

 

Namazın insanı huzurlu kılacağı düşüncesinden dolayı kılınan namaz

“Namaz huzur verirse ben varım. Yoksa yokum “gibi bir namaz kılma niyetidir bu. Namaz, kılana mutlaka huzur verir. Ama huzur anlayışınız çok önemli. [7]

Kıldığı namazlardan huzur bulanlar; Allah’ın takdiri icabı kıldıkları namazla birlikte işleri rast gidenler; sanıyorlar ki her namaz kılanların işleri rast gider ve namaz kıldıklarında dertlerinden ve sıkıntılarından uzak kalırlar… Böyle bir şeyin olmadığını hatır-latalım… Unutmayalım ki namaz kılan bir insan; [8]

  1. (öğrenciyse) ; zayıf alabilir.

  2. Sınıfta kalabilir

  3. En basit bir soruyu yapamayabilir

  4. Sınıfında sevilmeyebilir

  5. Yakışıklı olmayabilir

  6. (esnafsa) ; iflas edebilir

  7. Çeki dönebilir

  8. Ev ya da iş yerine hırsız girebilir

  9. Sokak ortasında dövülebilir…

  10. İşleri ters gidebilir

  11. Hastalanabilir…

  12. (Bayansa) evde kalabilir-kısmeti çıkmayabilir.

 

Bu maddeleri niye yazdım?... Hani olur ki size namazı anlatırlarken Allah tarafından çok özel koruma altına alınıp korunacağınız söylenmiş olabilir. Bu yüzden dünya hayatının hiç te tozpembe olmayacağını bilmenizi istedim…[9]

Namaz; gecikmiş faturalarınızı yatırmaz, Namaz; eve gelen icrayı geri göndermez, Namaz; yangını söndürmez, Namaz; işsize iş buldurmaz...  [10]

Bu sebepten kılınan namaz sizi yarı yolda bırakır hatırlatayım. Çünkü namaz ibadeti çok nazlı, çok alıngandır. İlgisizliğe tahammülü yoktur desem inanın abartmamış olurum... [11]

Kısacası namaz kılan bir insan huzurlu olmaya adaydır… Özellikle de bilinçli kılıyorsa Allah ile arasında sıcak bir iletişim olur. Bu iletişim, zorluklar karşısında sabretmesini kolaylaştırır…[12]

Belirli gün ve Gecelerde Kılınan Namazlar

365 gün içinden yaklaşık 10 güne “dini günler” adı konulunca kalan 355 günün adı otomatikman ‘ dinsiz günler’oldu. Dini günler’, TV programları, ilahiler, kandil simitleri ve kandil kutlamalarıyla eda edilir... [13]

O gece daha çok ibadet yapılması tavsiye edilir... 

O kandil günü akşam ve yalsı namazı mutlaka kılınır... Diğer üç vaktin garantisi yoktur... O gün kılınan iki vakit namazı; diğer 355 günde kılınması gereken 5x 355 = 1775 vakit namazına denk geliyormuş gibi bir gönül rahatlığı olur kendilerinde... [14]

Ey! Sadece kandil günlerinde namaz kılan kardeşim! Allah seni sadece o gün rızıklandırmıyor! Diğer günler Allah tarafından unutulmuş değilsiniz! Kalan 355 gün yapılan ibadetleri de Allah kabul ediyor! [15]

Namazı terk etmenin çok büyük bir günah olduğu bilinciyle kılınan namaz

Evet, namazı terk etmek çok büyük bir günah… Yerinize başkalarının telafi edemeyeceği bir ibadettir… Bu sebepten dolayı kılınan namazların kabulünden şüphem yok… Ama o tür namazlar kılana huzur vermeyebilir… Bu şuna benzer; Size yemek ikram eden annenize karşı yaptığınız teşekkür, annenizi sevdiğinizden dolayı değil de teşekkür etmediğinizde kızacağından dolayı teşekkür etmenize benzer… Bu teşekkürde bir samimiyet yoktur…[16]

Eğer bu niyetle kılıyorsanız büyük bir ihtimalle namazınızdan hoşnut değilsinizdir… Kılayım da kurtulayım dersiniz… Bereketini göremezsiniz o namazın… Ömür boyu bir yük olarak görürsünüz onu… Zaman geçirmeden cehennem korkusuyla kıldığınız namaza cennet özlemini de yükleyin… İşte o zaman namaz tat verir…[17]

Allah emrettiği için kılınan namaz

Namaz kılanların birçoğu bu sebepten dolayı namaz kılarlar… Allah namazı emrettiği için onlar da Allah'ın emirlerine itaat etmelerinin gereğini çok iyi bildiklerinden namaz kılıyorlar…[18]

Allah emrettiği için namaz kılıyorum diyenle, Allah'ı çok seviyorum, ve bana vermiş olduğu nimetlerin farkındayım ve O'na teşekkür etmek için namaz kılıyorum diyenlerin namazı bir olmaz. [19]

Allah emrettiği için namaz kılıyorum diyen bir insan zoraki olarak namaza yaklaşır… Yani; "Aslında kılmak ağır geliyor, ama ne yapalım bir defa farz kılınmış! Farz kılınmasaydı kılmazdım!'' dili böyle söylemese de bu şekilde yaklaşımların verdiği mesaj budur maalesef… [20]

İbadetin şekli ne olursa olsun gönülden yapılmadıktan sonra ağır bir yükmüş gibi gelecektir…[21]

Evet… Namaz; bir emir… Buna itiraz etmiyorum. Ben, sadece bir ibadete yaklaşım şeklimizin, o ibadetin uzun soluklu olmasına, ona ne kadar katkısı olabileceğine bakıyorum…[22]

Bazı insanlar namazın bir emir olduğuna iman ederek -ki doğrudur bu- ömür boyu namaz kılabilirler… Ama bir dönem kılmış ve tekrar bırakmış olanların sayısı da az değil… Bunlar gerekli alt yapıyı oluşturmadan namaza yaklaştıklarında geri adım atma olasılığı bu sebepten yüksek olacaktır…[23]

"Emre itaat'' ya da"Emir sahibinin sevgisini, hoşnutluğunu kazanmaya çalışmak''[24]

Emre itaat mantığında insan ile emir sahibinin iletişim bağlantısı kopuyor… Yani önünde bir ibadet var ve ifa edilmesini bekliyor… Hedef bir an önce o yükten kurtulmak. Durum böyle olunca da içi boş, huşusuz, duygusuz, tadsız bir namaz kılınmış oluyor…[25]

Allah emrettiği için namaz kılıyorum diyen kişiler eğer namazlarından tat almak istiyorlarsa; [26]

  1. Allah'ı tanımaya çalışsınlar

  2. Namaz öncesi Allah ile (sevdiğim ile) buluşacağım psikolojisine girmeye çalışsınlar.

  3. Bir vakit namaz kaçırdığınızda bu işin kazası var demeyin… Sevginin kazası olmaz…

  4. Emri, sevgiye, tavsiyeye dönüştürmeye çalışın…

 

Namaz kılmak fedakârlık ister… Fedakârlığa giden yol şu merhalelerden geçer; [27]

  1. Allah'ı tanımak

  2. Allah ile muhabbete geçmek

  3. Allah'ın verdiği nimetlerin farkına varmak

  4. Allah'ı sevmek

  5. Allah’a güvenmek.

  6. Ve Allah'ın sevgisini kazanmak için fedakârlık yapmak...

 

Allah'ın bizlere olan ikramlarından dolayı şükretmek etmek için kılınan namaz

Kanaatimce kılınan namazların en anlamlısı… En içteni… En huşulusu… Kabule en yakın olanı…[28]

İnsanları yaratıp başıboş bırakmayan Allah-u teala yeryüzü ve gökyüzünün tamamını insanların hizmetine vermiştir. İnsanlar yerler, içerler, sahile iner yüzerler, bulutla gölgelenir, buluttan sulanırlar, dağdaki ot ve kırıntılar süt ve et olarak düşer sofralarına, denizdeki balık kolay av olur kendilerine, havasıyla, manzarasıyla hep insanlara hizmet ederler…[29]

İnsanlara güzel bir şekil veren Allah-u Teala bu hizmet karşılığında ihtiyacı olmamasına rağmen güzel bir teşekkür edilmeyi hak etmiyor mu dersiniz? Bakınız hayat kitabımızda bizlere neler neler verdiğini hatırlatıyor; [30]

"Gökten bir su indiren de O'dur. Biz bununla her tür bitkiyi çıkardık. Ondan da taze ve yeşil bitki (ler) çıkardık. Ondan da birbirinin üstüne binmiş (başak olmuş) taneler meydana getirdik. Hurma tomurcuğundan birbirine yakın salkımlar, birbirilerine hem benzeyen hem de benzemeyen üzüm bağları, zeytin ve nar bahçeleri de (bitiririz. Her birinin) meyvesine, bir (ham) meyve verdiği zaman, bir de olgunlaştığı zaman bakıverin. Şüphe yok ki bütün bunlarda iman edenler için birçok ayet vardır.'' (En'am.99)

"Allah'ın gökten su indirdiğini görmedin mi? Biz onunla çeşitli türden meyveler çıkardık. Dağlardan beyaz, kırmızı çeşitli renklerde ve son derece siyah yollar (yaptık.)"( Fatır.27)

"Davarlarda da sizin için elbette ibret vardır. Size onların karınlarındaki dışkı ile kanları arasından içenlerin boğazından kolaylıkla geçen halis bir süt içiriyoruz.( Nahl.66)

Dünya meşgalesi, kazanma hırsı ve nefsimizin istekleri çoğu şeyleri unutturdu bizlere… Oysaki ikram eden el teşekkür bek-ler… Bizler yeryüzünde nimetler içinde nankör nankör günümüzü gün ederken bakın Allah-u Teala bizlerin hallerinden nasıl bahsediyor; [31]

"Şüphesiz Rabbin insanlara bir lütuf sahibidir. Fakat onların çoğu şükretmezler.''(Neml.73)

 

Evet… Birçoğumuz bile bile ikram eden ele teşekkür etmedik… Devam ediyoruz; [32]

"… Allah şükredenlere mükâfat verecektir'' (Al-i İmran 144)

"… Kim dünya nimetlerini isterse ona ondan veririz. Kim de ahiret sevabını isterse ona da ondan veririz. Biz şükredenleri mükâfatlandıracağız."( Al-i İmran 144)

Yapacağımız teşekkür karşılık görecek ve cennet kapıları bizlere açılacak…[33]

İstenilen teşekkür ne onur kırıcı, ne yorucu, ne de bıkkınlık verici… Bu teşekkür çeşitlerinden biri de namazdır. Allah-u Teala kendisine namazla da teşekkür etmemizi istemiştir; [34]

Namaz, peygamberimizin buyurduğu gibi; mü'minin Allah'a olan yükselmesidir. Özellikle secde hali çok anlam ve muhtevaya sahiptir. Allah Resulü, secde, "Mü'minin rabbine en yakın olduğu andır'' demektedir. Allah'la (c.c) konuşmak isteyen, görüşmek isteyen, ona derdini ve sıkıntısını açmak isteyen, onunla heyecanını, mutluluğunu paylaşmak isteyen namaz kılsın diyen peygamberimiz ne güzel söylemiş…[35]

Namaz bir arınma, bir hatırlatma ve teşekkürdür. Günde beş defa bu duygularla tekrarlandığında inanıyorum ki birçok kötülüklerden uzaklaşırız. Çünkü: muhakkak ki namaz hayâsızlıktan ve kötülükten alı kor…[36]

Dipnotlar

[1] Namaza Başlamak İstiyorum ama Nasıl? Feyzullah Birışık. Polen:2008

[2] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[3] Namaza Başlamak İstiyorum ama Nasıl? Feyzullah Birışık. Polen:2008

[4] Namaza Başlamak İstiyorum ama Nasıl? Feyzullah Birışık. Polen:2008

[5] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[6] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[7] Namaza Başlamak İstiyorum ama Nasıl? Feyzullah Birışık. Polen:2008

[8] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[9] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[10] Namaza Başlamak İstiyorum ama Nasıl? Feyzullah Birışık. Polen:2008

[11] Namaza Başlamak İstiyorum ama Nasıl? Feyzullah Birışık. Polen:2008

[12] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[13] Namaza Başlamak İstiyorum ama Nasıl? Feyzullah Birışık. Polen:2008

[14] Namaza Başlamak İstiyorum ama Nasıl? Feyzullah Birışık. Polen:2008

[15] Namaza Başlamak İstiyorum ama Nasıl? Feyzullah Birışık. Polen:2008

[16] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[17] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[18] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[19] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[20] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[21] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[22] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[23] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[24] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[25] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[26] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[27] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[28] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[29] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[30] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[31] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[32] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[33] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[34] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[35] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[36] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

bottom of page