Gerekli Görmeme Kategorisindeki Sebepler 

Kalbim Temiz Olduğu İçin Namaz Kılmıyorum

Yani,

‘’Allah-u teala namazı kalbi kirli olanlara farz kıldı… Kalbi temiz olanların namaz kılmalarına gerek yok… Kalbim temiz oluğu için namaz kılmıyorum’’ diyenlerden ben bunu anlıyorum… [vi]

Yapmamız gereken ilk iş namazı farz kılana sormak olmalı. Namazı hangi vasıftaki kalp sahiplerine farz kıldın? [vii]

Hemen bakıyoruz; [viii]

"Sana vahyolunan kitabı oku. Namazı dosdoğru kıl. Çünkü namaz, insanı hayâsızlıktan ve münkerden alı kor…''(Ankebut–45)

Demek ki namaz İslam dairesine girmiş Müslümanlara farz kılınmış... Kalp temizliği denilince... akla niyet temizliği geliyor… Yani, niyetin iyi olduktan sonra, çevrendekiler için kötü düşünmedikten sonra, kimsenin malında namusunda gözün olmadıktan sonra, insanların hep iyiliğini düşündükten sonra kalbin temiz demektir…[ix]

Hayat kılavuzumuzu incelediğimizde meselenin hiç te umduğumuz gibi olmadığını görürüz… Yani güzel ahlak ayrı, ibadet ayrı… Ahlaklı da olsan ahlaksız da olsan namaz kılman gerekiyor… Güzel ahlakınızın karşılığını muhakkak alacaksınız. Bunda şüpheniz olmasın. Çünkü Allah-u Teala şöyle buyuruyor; [xi]

"O günde insanlar, amelleri kendilerine gösterilmek için bölük bölük döneceklerdir. Kim zerre ağırlığınca bir hayır yapıyorsa onu görecektir. Kim de zerre ağırlığınca bir kötülük yapıyorsa onu görecektir.(Zilzal–6.7.8)

"İman edip güzel amellerde bulunanlara gelince; şüphesiz ki Biz iyi amel edenin ecrini boşa çıkarmayız.''(Kehf–30)

Güzel ahlakınızın karşılığını alabiliyorsunuz. Peki, yarın Allah-u Teala size; 'Namaz kılmanızı istemiştim. Neden kılmadınız?'' diye bir soru yöneltse O'na ne cevap vereceksiniz? [xiii]

Şimdi, mahşer gününde her insanın amel defteri açılacak ve yaptıklarımız teker teker gözler önüne serilecek… Ve sorguya çekileceğiz… Bakalım ilk hangi amelden sorulacağız; [xiv]

Ebu Hureyre’den; Resulullah aleyhi vessellemden şöyle işittim: [xv]

"Kıyamet günü, kişi amelleri arasında önce namazın hesabını verecek. Bu hesap güzel olursa kurtuluşa erdi demektir. Bu hesap bozuk olursa, hüsrana düştü demektir. Eğer farzında eksiklik çıkarsa Rab Teala hazretleri : ' Bakın, kulumun (defterinde yazılmış) nafilesi var mı?' buyurur. Böylece, farzın eksikleri nafile (namazları) ile tamamlanır. Sonra, bu tarzda olmak üzere diğer amelleri hesaptan geçirilir.(Tirmizi, Nesei)

Evet… gördüğünüz gibi ilk olarak namazdan sorulacağız… Sizce şöyle söyleyebilir miyiz? ; Allah'ım! Namazım yoktu ama okul yaptırmıştım… Ya da namazım yoktu ama camii yaptırmıştım... [xvi]

 

Bir anlık kendinizi Allah yerine koyup, "Tamam ey filan kulum… Senin güzel ahlakını ve çevrene olan gülücüklerini, onlara olan yardımlarını namaz yerine sayıyorum! Kalbin rahat olsun!..’’ İnanın bu psikolojiyle kalp temizliğine sığınıyorsunuz…[xvii]

Humeyd b. Abdurrahman b. Avf der ki: [xviii]

Resulullahla birlikte yaptığım bir yolculuktaydım… İçimden: ' vallahi Resulullah'ı namaz hususunda takip edeceğim. Ta ki nasıl yaptığını göreyim.' dedim. Yatsıyı kılınca gecenin bir vaktine kadar uyudu. Sonra uyandı ve ufuğa bakarak; (Allah'ım sen bunları boşuna yaratmadın!) ayetinden başlayarak (şüphesiz sen vaadinden dönmezsin) cümlesinin sonuna kadar okudu. Sonra yatağına gitti... Sonra kalkıp namaz kıldı. İçimden"yattığı süre kadar namaz kıldı dedim. Sonra yatıp uyudu. İçimden 'namaz kıldığı süre kadar uyudu' dedim. Sonra tekrar uyandı ve önceki defada yaptıklarının aynısını yaptı. İçimden aynı şeyler geçti. Böylece Resulullah aleyhisselam bunu fecirden önce üç defa tekrarladı. (Buhari, Müslim)

Kalplerin en temizinin yaptığına bakın! Yolculuk… Yol yorgunluğu… Uykunun en tatlı saatlerinde sen kalk ve namaz kıl. [xix]

Şimdi de muhterem eşinden, Aişe (r.anh)’dan dinleyelim; [xx]

"Resulullah namaz kıldığında ayakları şişene kadar ayakta dururdu. Aişe (r.anh):"Ey Allah'ın Resulü! Allah gelmiş geçmiş tüm günahlarını bağışladığı halde böyle mi yapıyorsun?"deyince ,'' Ey Aişe! Peki, Allah'a çokça şükreden bir kul olmayayım mı?'' buyurdu.(Nesei)

Namaz Kılmıyorum Ama Namaz Kılanlardan Daha Dürüstüm.

Namaz kılmak ayrı bir şey, dürüst olmak apayrı bir şey değil mi? Bu şuna benzer; matematik ödevini yapmayan bir öğrenci, öğretmenine; her ne kadar ödevimi yapmadıysam da kimya dersim süperdir… [xxx]

Dürüst olmanızın karşılığını bu dünyada mutlaka alırsınız… Bu dürüstlüğünüzü namazla süslemeniz Allah katındaki derecenizi artırır. Kılacağınız namaz, dürüstlüğünüzün ahiretteki karşılığını da kurtarmış olur… [xxxi]

Namaz olmayınca ciddi sıkıntılar yaşanır mahşerde... Çevrenizdeki namaz kılanlar, zaten yaptıkları yanlışların cezasını görecekler, o yanlışlara kızıp da namazı terk etmekle inanın sağlıklı bir tavır sergilememiş olursunuz… [xxxii]

Bazı Namaz Kılanların Hatalarını Gördüğümden Soğudum. Kılıp da Allah'ı mı Kandıracağım Dedim. 

Namaz kılan bir insan haramlardan uzak tutulup melek yerine konulmuyor. Her insan hata yapar. O namaz kılan kişinin hatası sadece ona karşı tedbirli olmanızı sağlasın. [xxi]

Eğer namaz kılan kişi esnaf ve sözünde pek sadık kalamıyorsa, ya başka bir yerden alışveriş yapın ya da o kişiyle anlaşırken daha dikkatli olun. Onun namazı hatalarını frenleyemiyorsa eğer, günahı kendisinedir…[xxii]

Hacca gidenler, namaz kılanlar da hata yapabilir… Namaza başlamanızla sizin de o hatayı yapacağınızı düşünmek pek sağlıklı olmaz… [xxiii]

İnanıyorum ki şeytan kulağınıza şöyle fısıldıyor;"Sözde namaz kılıyor… Allah'ı kandıracağını mı zannediyor? Kılıp o günahları işlemektense erkekçe kılmamak en iyisi'[xxiv]

Unutmayın ki namaz kılanlar hata yapmaya devam edecekler… Unutmayın ki ömrünüzün sonuna kadar bu tür olumsuz örnekleri göreceksiniz… bu mazeret ömrünüzün sonuna kadar namazla sizin aranızda güçlü bir engel olarak kalacaktır…Namaza başlamanızın imkânsıza yakın olduğunu bilin. [xxvi]

Allah'ın Namazımıza İhtiyacı Olmadığı İçin Namaz Kılmıyorum

O kadar doğru bir söz ki… Ama sadece"Allah'ın namazımıza ihtiyacı yok ki'' sözü için çok doğru… [xxxv]

Allah'ın hiçbir şeye ihtiyacı yok… Zaten Allah-u teala da aynı şeyi söylüyor: [xxxvii]

"De ki: 'O Allah'tır, bir tekdir. (O) Allah'tır. Samed’dir. Doğurmamıştır, doğmamıştır. Kimse de O'nun dengi değildir.(İhlas,1-4)

Burada şöyle bir durum da ortaya çıkıyor; (sanki) Namaz kılanlar Allah'ın namazlarına ihtiyacı olduğunu söylerler…[xl]

Bu anlayışın neleri doğurduğunu maddeler halinde yazalım: [xlii]

  1. Allah kullarından ibadet istemiyor.(hâşâ!)

  2. Dünyaya eğlenmeye geldik (hâşâ!)

  3. Allah'ın varlığına inanan herkes cennete girecek (hâşâ!)

  4. Peygamberler boşuna gelmiş (hâşâ!)

  5. İnsanlar ibadet yaparak gereksiz vakit geçiriyorlar. (hâşâ!)

 

Bakalım Allah-u teala bu görüşleri destekliyor mu? [xliii]

  1. "Ben cinleri de insanları da ancak bana ibadet etsinler diye yarattım.''

  2. "Biz göklerle yeri ve aralarında olanları oyalanasınız diye yaratmadık. (Enbiya–16)

  3. "İnananlar (yalnızca)"iman ettik'' demeleri ile bırakılıvereceklerini ve imtihan edilmeyeceklerini mi sandılar? (Ankebut–2)

  4. "Biz, Peygamberleri ancak müjdeleyiciler ve uyarıcılar olarak göndeririz. Artık kim iman edip (davranışlarını) düzeltirse onlara korku yoktur; onlar üzülmezler de. (En'am–48)

  5. "Hanginizin daha iyi salih amel işlediğini belirtmek için ölümü ve hayatı yaratan O' dur. O güçlüdür, bağışlayandır.''(Mülk–2)

 

Özgür Olduğum İçin Kılmıyorum

Peki, Allah bizden ne istiyor? [xlvi]

Allah-u Teala aslında çok şey istemiyor. Sadece diyor ki ; ‘’size her şeyi ben verdim, sizi yoktan var ettim, güzel bir şekil verdim, akıl verdim, size çok şey verdim ve sizden de verdiklerime karşılık ihtiyacım olmamasına rağmen bir teşekkür bekliyorum’’ diyor o kadar! [xlvii]

Sizce, Allah bu teşekkürü hak etmiyor mu? [xlviii]

Allah'a nasıl teşekkür edeceğiz? [xlix]

Cevabı çok kısa ve çok net: Allah'ın dediği şekilde teşekkür edeceğiz. [l]

"Çalışmak da ibadettir” gerçeğini yanlış anlamak

Kimi Müslümanlar, namaz kılmamalarına bahane olarak, "Çalışıyoruz ya, çalışmak da bir ibadettir. Ailemizin rızkını kazanıyoruz" diyorlar.[lii]

Her şeyden önce "ibadet" kelimesi, dinî bir kavram... Bir söz veya fiile "ibadet" diyebilmemiz için onun Allah ve Resulü (s.a.v.) tarafından emredilmesi gerekir. Kur'an'ın neresinde, "Namaza gerek yok, çalışmanız da ibadettir" diyor? Hangi hadis kitabında, "Çalışırken namaz kılmayın, o da bir ibadettir" diyor? Aksine Rabbimiz, hiçbir alış verişin kendilerini namazdan alıkoymayan mü'minleri bakın nasıl övüyor:[liii]

"Onlar öyle kimselerdir ki, ne bir ticaret, ne bir alışveriş, Allah’ı anmaktan,  namazlarını dosdoğru kılmaktan ve zekâtlarını vermekten onları alıkoymaz. Onlar, kalplerin ve gözlerin dehşetten dönüvereceği bir günden korkarlar. Ta ki Allah onları yaptıklarının daha güzeliyle mükâfatlandırsın ve lütfuyla daha da fazlasını versin. Allah dilediği kulunu hesapsız şekilde rızıklandırır." (Nur: 37-38)[liv]

Namaz Kılmadığımda Cehenneme mi Gireceğim? Sonunda Cennet Var Ya!

İnsanları Allah'tan ve ibadetlerden uzaklaştıran ve cesurca günah işlenilmesini sağlayan bu mazeret, mazeretlerin belki de en tehlikelisi… Yani elhamdülillah müslümanım diyorsun, ondan sonra da cennet seni bekliyor! [lxvi]

Yoksa Yahudiler gibi: [lxix]

"Kitapta kendilerine bir pay verilenleri görmez misin? Aralarında hüküm vermek için Allah'ın kitabına davet olunuyorlar. Sonra da onlardan bir kısmı arkasını çeviriyor. Bunlar hala yüz çeviren kimselerdir.

Bu, onların: "Sayılı günlerden başka ateş asla bize dokunmayacaktır'' demelerindendir. Yaptıkları iftiraları da dinleri hususunda kendilerini aldatmıştır.(Al-i İmran.23–24)

Unutmayalım ki iman, Salih amellerle beslenir. Yoksa dille iman ettik deyip Müslüman olduğumuzu sanırsak hata etmiş oluruz. Bakın Allah-u Teala ne diyor; [lxx]

"İnsanlar (yalnızca) 'iman ettik' demeleri ile bırakılıvereceklerini mi sandılar? 

Yoksa onlardan önce geçenleri Biz, imtihan etmişizdir. Allah elbette doğru olanları da bilir. Yoksa o kötülükleri işleyenler Bizden kurtulabileceklerini mi sanırlar? Ne kötü hüküm veriyorlar!"(Ankebut.2–4)

“Allah Gafûr ve Rahîm'dir, affeder” düşüncesi

Namaz kılmayan insanlardan bazıları, "Canım ne olacak, Allah affeder" der. [lv]

Evet, Rabbimizin güzel isimleri içinde en fazla olan, şefkat, af ve merhamet" manasını taşıyanlardır. Rahmetinin, gazabını geçtiğini belirten de Odur. Kendisine ortak koşmaktan başka her şeyi affedeceğini de belirtmiştir.[lvi]

Elbette Rabbimiz şirkin dışında bütün günahları affeder. Ama nasıl? Şu ayet meali bizi bu konuda daima uyanık tutmalıdır:

"Ey insanlar! Rabbinizin emir ve yasaklarına karşı gelmekten sakının. Ve öyle bir günden korkun ki, ne babanın evladına, ne evladın babasına hiçbir faydası olmaz. Allah’ın vaadi şüphesiz haktır; sakın dünya hayatı sizi aldatmasın, o çok aldatıcı şeytan da, Allah'ın azabını unutturup sadece affına güvendirerek sizi isyana sürüklemesin." (Lokman Suresi: 33)[lvii]

Şu uyarıya dikkat edin:[lviii]

Allah katında makbul olan tövbe, o kimsenin tövbesidir ki, onlar bilmeyerek kötülük işlerler de, çok geçmeden pişman olup tövbe ederler. İşte onların tövbesini Allah kabul eder. " (Nisâ: 17)[lix]

Demek ki, tövbenin kabul olabilmesi için günahın "bilmeyerek" işlenmesi ve çok geçmeden pişman olunması gerekir. Oysa namazını kılmayan nice insan, hem bile bile bu günahı işliyor, hem de hiç pişman olmadan her gün aynı günahı işlemeye devam ediyor. Eğer bilerek işlese, arkasından samimî bir tövbe edip bir daha işlemese, inşallah yine affedilir.[lx]

Gafletle günahı işleyip, sonradan ayılan, kendine gelen, şuurlanan bir insan, “Ben ne yaptım, ne büyük hata işledim" diye sarsılır, ciddi bir pişmanlık duyar ve affedilmesi için yalvarırsa, Rabbimiz affedebilir.[lxii]

Dikkat edin: "Affedebilir" diyoruz. Çünkü Allah'ın af ve mağfireti hiç kimsenin ipoteği altında değildir. [lxiii]

Bunun için diyoruz ki, bırakın günah işlemeden önce, samimiyetten uzak ve çelişki içinde, "Allah affeder" diye düşünmeyi; günahtan sonra içten ve yürekten tövbe ve istiğfar etsek bile neticeyi bilemeyiz. Ne, "Affedildik" dememiz, ne de, "Affedilmedik" diye düşünmemiz doğrudur. Ölünceye kadar affını ümit eder, azabından korkarız.[lxv]

 

 

Dipnotlar

[i] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[ii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[iii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[iv] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[v] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[vi] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[vii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[viii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[ix] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[x] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xi] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xiii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xiv] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xv] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xvi] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xvii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xviii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xix] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xx] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xxi] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xxii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xxiii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xxiv] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xxv] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xxvi] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xxvii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xxviii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xxix] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xxx] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xxxi] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xxxii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xxxiii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xxxiv] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xxxv] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xxxvi] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xxxvii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xxxviii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xxxix] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xl] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xli] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xlii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xliii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xliv] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xlv] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xlvi] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xlvii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xlviii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[xlix] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[l] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[li] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[lii]Sabah Namazına Nasıl Kalkılır. Cemil Tokpınar. Nesil:2012

[liii]Sabah Namazına Nasıl Kalkılır. Cemil Tokpınar. Nesil:2012

[liv]Sabah Namazına Nasıl Kalkılır. Cemil Tokpınar. Nesil:2012

[lv]Sabah Namazına Nasıl Kalkılır. Cemil Tokpınar. Nesil:2012

[lvi]Sabah Namazına Nasıl Kalkılır. Cemil Tokpınar. Nesil:2012

[lvii]Sabah Namazına Nasıl Kalkılır. Cemil Tokpınar. Nesil:2012

[lviii]Sabah Namazına Nasıl Kalkılır. Cemil Tokpınar. Nesil:2012

[lix]Sabah Namazına Nasıl Kalkılır. Cemil Tokpınar. Nesil:2012

[lx]Sabah Namazına Nasıl Kalkılır. Cemil Tokpınar. Nesil:2012

[lxi]Sabah Namazına Nasıl Kalkılır. Cemil Tokpınar. Nesil:2012

[lxii]Sabah Namazına Nasıl Kalkılır. Cemil Tokpınar. Nesil:2012

[lxiii]Sabah Namazına Nasıl Kalkılır. Cemil Tokpınar. Nesil:2012

[lxiv]Sabah Namazına Nasıl Kalkılır. Cemil Tokpınar. Nesil:2012

[lxv]Sabah Namazına Nasıl Kalkılır. Cemil Tokpınar. Nesil:2012

[lxvi] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[lxvii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[lxviii] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[lxix] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007

[lxx] Müslümanım Diyen Bir İnsan Niçin Namaz Kılmak İstemez. Feyzullah Birışık. Polen: 2007